Michael og Hussnedkeren A/S befinder sig i en fremgangsrig tid. Men vækst er ikke en målsætning i sig selv.
Omsætningen er fra 2016 til 2020 steget med over 800 procent. Overskuddet og antallet af medarbejdere er også vokset. Alene siden august i år er medarbejderskaren øget med godt 60 procent. Tømrermestrene, Michael Overgaard og Mads Rytter, har oplevet stor fremgang siden virksomhedens start i 2016 – og den positive udvikling ser ud til at fortsætte.
De rette medarbejdere som løftestang
Det er ikke kun antallet af medarbejdere, der vokser. Der er også sket en udvikling i både antallet og størrelsen af de opgaver, som tømrermestrene får i ordrebogen.
»Ud over større byggeopgaver i forbindelse med nyopførelser, om- og tilbygninger for private sommerhus- og boligejere i Ebeltoft, på Djursland og i det nordlige Aarhus, så løser vi også mindre enkeltopgaver og servicearbejde inden for tømrerfaget. Og senest har vi åbnet en entreprenørafdeling«, fortæller Mads Rytter. Han fortsætter:
»Vores DNA er kvalitetshåndværk, og det er den bedste reklame for os. Mund-til-mund markedsføring fra tilfredse kunder, der anbefaler os i deres netværk. Det har givet os mere og mere arbejde«.
Michael Overgaard og Mads Rytter er ikke i tvivl om, at de kun kan levere kvalitetshåndværk med de rette medarbejdere. Tømrermestrene gør sig derfor umage for altid at have de helt rigtige med på holdet. De ser virksomhedens succes som et stort cadeau til medarbejderne.
»For os er vækst ikke en målsætning i sig selv, men medarbejdernes indsats har bevirket, at vi som virksomhed har ekspanderet, som vi har gjort«, fastslår Michael Overgaard.
Medarbejdere fra konkursramt kollega
De seneste fem nyansættelser er tømrersvende, der kommer fra Aalsrode Tømrerfirma, som for nylig er gået konkurs. Om det siger Mads Rytter:
»Aalsrode Tømrerfirma har en flot historie på Djursland med mere end 110 års erfaring inden for tømrerfaget. Jeg er selv udlært der og har kun rosende ord tilovers for den virksomhed, som vi altid har betragtet som en kollega i branchen. Det er en trist og ulykkelig situation, som berører mange«. Han fortsætter:
»Der er kunder, som ikke kan få den hjælp, de plejer at få. Mange dygtige håndværkere står pludselig uden job«.
Undgår at sige nej til opgaver
Selv om Michael og Hussnedkeren A/S det sidste års tid af og til har haft svært ved at følge med efterspørgslen på tømrer- og snedkerarbejde, var det egentlig ikke planen at ansætte flere medarbejdere lige nu. Men når kvalificerede folk med den helt rigtige indstilling henvender sig, krævede den beslutning en grundig genovervejelse.
»Ekspertisen, som vores nye medarbejdere har, kommer kunderne til gavn her og nu. Med flere på holdet undgår vi i højere grad de situationer, hvor vi må sige nej til kunder, fordi vi ikke har de rigtige folk til at løse opgaverne«, siger Michael Overgaard. Han slutter:
»På den længere bane er vi overbeviste om, at vores nye medarbejdere med deres stærke lokale netværk vil bidrage til flere opgaver i Ebeltoft, Grenaa og på resten af Djursland – og dermed yderligere vækst i virksomheden«.